Iklan aku..

Monday, April 25, 2011

kek bantut..ke bantat??

Morning...kat tempat keje la ye?emmm..al kisah tajuk kat atas tu..kemarin petang, sms kak ipar aku kat perlis nun..dia bgtau tengah buat kek pisang..kebetulan kat sini ujan lebat time tu..so apalagi, teringin la plk nak mkn kek pisang panas2, buatan sendiri..mintak resepi, balik tu terus bgtau hubby cari barang2..pisang ngan soda bikarbonat. yg lain tu dh ada..dgn semangatnya, sampai2 umah, trs buat, then bakar 1/2 jam..sambil2 tu, aku p mandi, semayang smua..elok2 siap, masak le itu kek..buka2 oven, aik? awat x naik? huwaaa..bantut..x putus semangat, aku bancuh lagi adunan lain, dan bakar la..bila masak, sama je..eh apa yg x kena ni, aku ikut smua resepi yg kak ipar aku bg tu..call dia, tanya balik betul ke resepi yg dia bagi tu, dia ckp betul, smua org dpt resepi tu balik buat menjadi..aik, apa salahnya ni..dia ulang balik resepi siap ngan cara2 lagi..dan akhirnya baru aku tau, dia lupa bgtau aku, kena masukkan teloq 4 biji..looo..ini kira kes sabotaj ni..rahsiakn rsepi ke ha??huwaaa...lingkop aku punya kek tau..tp xpelah, dia lupa, nk buat camna..pasni aku nk try lagi lah, tp tgk kpd thp kerajinan dan keteringinan aku la kan..Gambar kek bantut??xde, malas nak tempek..frust n geram..(lupa nak snap sbenonye...hehehe)

Monday, April 18, 2011

Bacalah..kot2 boleh buat anda tsenyum : )

WARGA EMAS BAHAGIA :)
Di suatu malam yang dingin, di dalam sebuah bilik yang sederhana besar, di atas katil sepasang suami isteri yang telah LANJUT USIA baru masuk tidur. Suaminya telah mula mengantuk tetapi isterinya terbangkit perasaan ghairah malam itu.... Si isteri b...ersuara, 'Dulu-dulu tu.... abang selalu pegang tangan saya bila kita nak tido...' Suaminya dengan separuh sedar menggenggam tangan isterinya, lepas tu mula mengantuk semula... Beberapa ketika lepas tu, si isteri bersuara lagi,&! nbsp; 'Kemudian tu.... abang selalu cium saya...' Si suami dengan rasa terganggu, mengangkat kepalanya dan menyentuh bibirnya ke pipi si isteri. Lepas tu sambung tido balik... Selepas beberapa saat, si isteri bersuara lagi, 'Kemudian tu kan.... abang selalu gigit-gigit leher saya...' Dengan perasaan marah dan geram, si suami melontar selimutnya dan bangun dari katil tu. Si isteri heran dan terus bertanya, 'Abang nak gi mana tu?' Dengan nada marah suaminya menjawab, 'Nak gi amik gigi la ni...
Oleh: Realiti Alam Perkahwinan

Sunday, April 17, 2011

Renungkan wahai suami..part II

SUAMI : KETIKA ISTERIMU MENANGIS, GENGGAMLAH ERAT TANGANNYA
Jika isteri menangis dihadapanmu…. “hargai lah ia sblm terlewat…” Jika seorang isteri menangis dihadapanmu, itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi… Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.. Jika k...au membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya! Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah! Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu. Dia akan menurunkan rasa EGOnya. Wahai suami2, jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian. Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam … Wahai suami2, jika seorang isteri menangis keranamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya. Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ? Apakah keistimewaan perempuan ini ? ” Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat.. TUTUR katanya merupakan KEBENARAN.. SENYUMAN’nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. . PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya.. Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa.. Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. .. Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. . Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN.. Dia begitu sedih melihat KEMATIAN.. TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN. Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal… Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia”… Sebarkan ini ke SELURUH ISTERI2 yg soleha dan SUAMI2 yang kamu kenal agar mereka tidak lupa bahwa ISTERI mrk begitu berHARGA… Dan sangat berHARGA.

Renungkan wahai suami..

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...." Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan ...tadi..basuh jap... susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...chec k bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah... tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle... baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle... ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle... Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...."..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..." masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni... nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. .. bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang... la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle.. dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lu pa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar.. ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ... ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams... aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting.. ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,. ..mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."...selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah.... So?....apa yang peliknya..?? Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu... Hantarkan ke 5 WANITA yang anda rasa hebat...pasti anda disayangi kerana memahami mereka...well, women understand women better... foward jugak kat lelaki-lelaki so mereka akan hargai emak, isteri, dan kawan 2 dengan lebih baik lagi... Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah istemewa dengan cara mereka sendiri... Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari...

sedey..sob..sob..

sedih betul sejak akhir2 ni..aku betul2 x sihat, bukan pura2 x sihat..dalam x sihat tu, aku kena duty time cuti, ganti member yg bcuti (melancong wei..xpe la, esok hari aku, ganti plak ek..)patutnya aku ambik mc je, tp byk keja yg menanti, 2 mggu lepas dah start batuk2, sakit tekak, tp ttp p keja,meeting x henti2, 1 mggu smpi 2,3 x, kena drive lak ke AS nun..letih tau..tp, gagahkan jugak..keadaan badan makin kritikal, batuk cam nak tkluaq anak tekak ni, tp ubat aku x p ambik, x larat nak p, panel nun di pekan SP (xjauh sgt, tp dh x larat ni, malas nak drve..)kenapa x ajak suami p? malas nak cakap lah..dia exam, xleh ganggu langsung..so, no komen..awat x makan ubat?ubat tu ada, spare kat umah tu, bila2 sakit, makan je, tp aku xmau mkn ubat sbb bila makan, aku jadi pening semacam je, cam lalok je..jd bila lalok, aku xleh concentrate wat keja, even keja umah skalipun..aku makan time nak tdoq je, jd bila tetiba tjaga tetengah malam anak nak susu ke, berat benar kepala bila nak bangun..mintak tolong husband pun, hem...susah la..ni kat ofis ni, mcm2 kena setelkan..dengan berurusan dgn maknosia yg maha cerewet ni..adoi..bagitau nak itu ini last minit, nak teketaq2, 'by today'...hadoi..celaka semua tu!!(ayat org yg sgt2 marah dah kecewa..)CELAKAAAAAA!!! badan aku letih, otak aku letih..aku nak rehat, tp tak boleh..selagi keja x selesai, rehat pun x guna, aku mesti akan fikirkan semua2 tu, yg still pending tu..so? kena teruskan kerja tanpa bantuan org lain (x perlu harap orang yg x boleh diharap), buat sendiri slagi terdaya.kalau mintak bantuan orang lain, nanti depa bersungut,kita plak sakit hati, x kira yg suka ungkit mengungkit lagi..wahai badan, cepatlah kau sihat..aku xmau sakit lama2..aku x mau menyusahkan orang sekeliling aku..tqvm utk smua staf aku yg banyak membantu..memahami situasi aku..thanx..dah lah, nak sambung buat keja..daaaa..

Monday, March 28, 2011

Syukur alhamdulillah..

Syukur padaMu ya Allah, kerana telah kabulkan doa hambamu ini setelah sekian lama..akhirnya aku dpt lantikan tetap di TM ni..3 thn status kontrak..dan akhirnya, aku blh nikmati kenaikan gj,benefit2,dan mcm2 lah utk staff tetap..syukur Ya Allah..syukur krn telah makbulkan doaku, smoga aku lebih rajin bkerja, dpt rezeki yg berkat..amin...

Thursday, March 24, 2011

Kawad Pedang






al kisahnya, Isnin ct skolah lepas (mak aih..citer basi lagi..huhuhu)kwn hubby kawin, majlis tu kat Jitra..dia ajak aku p sama, sbb dia n bbrp org kwn dia yg lain kena kawad pedang,sebab yg kawin tu pegawai penjara jugak..aku je x merasa kawin lalu bawah pedang..ye la, time kawin tu, hubby aku x keja situ lagi..huhhu..kami btolak kul 10 dr SP, singgah P.sena utk ambik sgala peralatan, baju,aksesori2 utk di pakai..terus ke Jitra..kenduri ni sblh pihak pompuan, yg lelaki next week.sampai sana, mkn2 dulu,then hubby n d geng siap2 la apa yg patut..adoi la..dr kul 11.30 tunggu, smpai la kul 2.30 baru pengantin sampai, dan kawad pedang tu blangsung..majlis tu buat kat homestay..bayangkn la mcmana perangai hero2 aku yg bdua tu, lasak kemain..main kejar2, seb baik x langgar kek betingkat pengantin tu,klu x mati la aku..nak cari mana la kek btingkat yg ada rupa pengantin, edible2 gitu..aku mula la naik hangin..cubit,tampar apa yg sempat la..pastu baik la sat..hadoihh..mcm nak balik je..tp last2 tu insaf kot,sampai balik dah ok..kul 3 jugak la nak setel smua..pastu terus gerak balik umah mertua sat, mlm tu blk sp smula, esok tu keja...itu je kisahnya..layan je gambar yg ada ye..