Iklan aku..
Showing posts with label emosi. Show all posts
Showing posts with label emosi. Show all posts
Wednesday, December 21, 2011
deyy appadaaaa...
tajuk kemain, ntah hape2..hehehe..hr ni aku nak luah perasaan sikit, ni kan ala2 diari aku..so x salahkan aku nk luah, emo sikit2 2,3hr ni..pembawakan budak ke??idak la kot..camni, aku nk citer ni psl manusia2 sekeliling aku ni la, kira kwn2 la..kita ni xleh la nk bkira sgt ngan kengkawan kan, maksud aku klu gurau2 tu, terima je lah, tp kengkadang tu aku rasa agak berlebihan, menyentuh soal2 fizikal yg Tuhan anugerahkan tu, aku mmg sentap, yes aku SENTAP!! sebab? bagi aku, benda tu, kurniaan Allah yg kita tak boleh nak mempertikaikan sama sekali..contoh la, 'eh dia tu, perut berlapis la..'ye betul, Allah dah bagi elok sgt dah, tp nak buat cemana, perut tu makin lama klu x dijaga, berlapis la dia..tp bagi aku, gasaklah perut org tu nak berlapis ke, dagu berlapis ke, kita yg tengok ni xyah la nak kutuk2 orang tu, walhal yg aku marah sgt tu, yg kata tu 2x5 gak!!pastu, bila lalu depan mata, t***k org tu jatuh la..looo..itu pun nak kisah ke? yg kata tu pun x kurang jatuhnya..mmg la benda tu kita dengaq cam biasa ja, tp bg aku, aku sensitif (kalu kena kat aku @ aku dengar depa kata utk org lain pun..)aku ttp sensitif..pastu, cakap org tu pakai baju thn bila tu..tudung camtu org dah tak pakai dah..dia ni pakai baju cam indon je..mekap tebal cam wayang cina la..aduhhhh...lantak p kat depa la..depa tu x kacau kita, pasaipa kita ni dok tambah2 dosa yg x luak2 ni..insaf2 la..terus terang aku cakap, org yg kata tu sebenaqnya fizikal dia pun x kurang dgn fizikal org yg dikata tu..tp aku heran, dia rasa dia perfect ke utk menilai org lain? yup, muka dia kira ok la, fizikal? no komen..kalau secantik mana pun kita, bab2 nak mengutuk fizikal org lain tu,baik xyah..memalukan diri sendiri ja nt..ish ish ish..emo pulak aku..mau xnya, aku pun penah kena, tp aku sound je balik..hehehe..aku malas nak cari gaduh ngan org, aku ni kalau setakat 1,2,3 kali je kena, ok lagi..biasa la tu..tp kalau berlebih2..memang aku sentap la, aku sound x kira dia nak menangis ka meraung ka..lantak..masa tu aku dah x kira kesian ka apa ka..jahat ooo aku time marah..aku xmau marah kalau boleh, sebab bila dah aku start hangin, aku mmg susah dah nak baik cam dulu2..alahaiiii...
Tuesday, June 21, 2011
geram ada..sakit hati pun ada
hem..emosi lak aku hr ni..aku ni bkn la jenis yg ssh nak tolong org, tp bila kita dah tolong org,pastu org tu tabur janji, then x ditepati, camno?kita tolong dgn niat ikhlas, bkn nk dihargai menggunung pun..ucap t.kasih pn dah cukup ye dak.. al kisahnya camni, si A (malas nk mention nama) ni kira ada talian persaudaraanlah ngan aku ni.dia ni pangkat kakak2 la kiranya. mmg klu dia ada masalah ke$an ke, kdg2 dia cari aku, aku lak ok je klu time tu aku mmg berduit, klu aku pn kering cam tgh2 bln tu, x dapek le nak nolong ye dak? dia ni bukan ssh sgt nk byq blk pn, sbb tu aku x kisah klu pinjamkn. sbb aku pikir, tu time depa, time aku nt2 xdak duit ke, mn tau dpa leh tlg gak kan? ok, tu mukadimah je..asalnya citer betul tu camni, Ahad lepas (2mgu lps) call aku,aku tgk byk miskol kt hp, dan salah 1nya sms berbunyi ' tel blk, emergency ni' ish, apa la jd kat dia ni, ada org msk spital ke?duit xdak nk byq bil hospital ke..aku pn dlm dok pikir mcm2 tu, tel la dia blk..dia pun setory mory la apa yg 'emegency' sgt tu.. tau apa? dia nk pinjam duit dari aku, byk x byk rm 150, bg aku byk la tetengah bln, 2 mgu lg nk gaji wei'..aku tanya nk buat apa? nak pinjamkn duit aku untuk dipinjamkan kat anak sedara dia, tau sbb apa? ank saudara dia time tu tgh buat treatment kat satu tempat slimming ni (aku x ingat la, slimming world ke, london weight ke..apa2 je lah k)al kisah, masa p treatment tu dpa ni dh tanya brp caj yg akan dikenakan, so pihak slimming centre tu kata, free..tanya banyak2 kali pun ttp free jwpnnya. tp, tengah2 dok wat treatment tu, minah tu bgtau kena bayar utk duit ubat dpt guna dlm treatment tu rm150. tekejut beruk la minah B ni (anak sedara si A) sbb dlm beg duit ada 50 hinggit je..dlm akaun pn yelek, si A pun katanya duit dah habis shoping sementara tunggu si B buat treatment. hello, berani betoi no hampa dua ni p tempat2 cenggitu bawak duit ciput2? aku kalu, jgn hrp nk p, eden x brani wei..dah tu xpe lah, janjinya esok gak nak bayaq, aku ni dgn kesiannya, transfer la 150 kat akaun si A ni, wpun dlm akaun aku baki x byk mana, aku brani bagi pun sebab esok nak dpt balik katanya, so sempat la dpt balik sblm gaji..yg kesalnya, bila dah dpt duit tu, senyap sunyi, aku lak jadi along dok sms tanya, bila nak bayaq??aku dah kekurangan uwang ni..ye lah, budget ngam2 soi je cukup bulan, tup tup baik hati nak tolong orang, aku sendiri yg makan hati..yg si A ni pun satu, mcm xdak org lain je nak cari kalau bab2 duit, mcm la aku ni kaya, ngam2 je pun..aku x kisah kalau aku ada lebih2 duit. ahad bertemu ahad, baru la dia bayaq, tu pun 100 je, bakinya ntah bila..nyampah tau org camtu, ye la, bukan 10k pun, 150 je, tp itu kata org berduit, org yg semedang semput ni, banyak le jumlah, apa lagi tengah2 bulan kan? serik pun ada..pasni, kalau xdak duit, jgn le brani2 pinjamkan org ye..ingat tu cek oi!!dari nak dapat pahala, tak pasai2 dpt dosa kering..dah jadi x ikhlas lak kan? ish ish ish..
Monday, May 23, 2011
Macam2 pepagi ni..haih..

aku tak marah daaa..
alkisah pagi tadi, mcm rutin hari2 akulah, siap2 diri n anak2 utk ke tmpt keja, sblm tu htq anak2 kat taska. mula2 hantar Syamel dulu ke tmpt transit..haa..kat sini la aku nk citer ni..tiap2 hr aku htr dia,akan disambut oleh Maktam, dia angkat smua brg2 syamel msk rumah transit tu..hr2 jugak kwn2 si syamel ni cepat2 serbu kat keta aku, ngadu mcm2..yg serbu tu ada la 2,3 org, laki ada pompuan pn ada..tp yg bercakap srg je, yg lain tu iya iya kn je..ok,mula2 dulu dpa serbu, si tukang cakap ni bgtau:
Budak Pompuan A : Makcik, makcik, kemarin kan, Adam (dpa panggil adam kat si Syamel ni),ambik duit kwn dia ni (smbil tunjuk srg bdk laki)..
Aku : Ye ke? takpa, nt mcik marah Adam..syamel, betul ke ambik duit kawan?
Syamel : Mana ada, Syamel tak ambik la ibu..sambil tunduk, masam je muka..
Aku : Ok, lain kali jgn buat camtu k, kalau abg tak ambik,xpa, ibu x marah, tp kalau betul2 abg ambk, nt balik ibu rotan..
so, hbs la utk hr tu, esok esok mai hantar lagi, situasi spt hr sblm2 tu jugak, diserbu dan ada lah aduan macam2 dr mulut budak tu (budak pompuan yg sama hari2..ish, berani betul la jd pengadu..hahaha)
ada dia adu anak aku ni ambik kuih kwn dia, mcm2 yg dia adu, tp aku biasalah, malas nak ambik port, tp tetap la aku tegur anak aku ni, jgn buat camtu, nak pecaya budak tu 100% pn, ye lah, budak2..lg aku layankn, camtu la hari2..maybe dia sronok, pas ngadu, aku dan dan tu jugak tegur, lebih kurang cam mrh syamel la..
syamel skolah petang, so pagi2 bila aku hantar ke transit tu, siap2 pakaikn baju melayu utk ke kelas Iqra'. aku bagi siap2 duit utk kelas iqra,utk dia beli sarapan. dia bgtau tiap2 pagi ada pakcik pon pon mai jual kuih..(pcik naik moto bunyi hon pon pon la agaknya..).
kemuncaknya cerita tu hari ni, aku p hantar cam biasa, dr jauh aku tengok anak2 tadi dok main2 kat playground transit tu,sampai2 je aku kt depan pintu pagar, trus kena serbu, buka2 je pintu keta, bdk pompuan yg sama trs dengan aduan rutin dia..hehehe..makcik makcik, Adam kan bla bla bla..(serius aku lupa apa budak tu bgtau,ish dah kertu sudah...) habis je ayat budak tu, aku pun sound balik..(tak marah, xkan la ngan budak2 pun aku nk cari pasal kan..saja la sound lite2..)
aku : oooo...suke ye report...(tu je ayat aku, kengkonon serius le, aku pn xtau awat ayt tu yg kluaq dr mulut aku..)
maktam yg tengah dok angkat beg syamel senyum,pastu dia cakap, biasa la budak2..aku diam je..ish, mesti mtam ingat aku ni marah..tp aku pn pas cakap ayat tu, budak tu pun lari masuk dalam pagar, aku start keta, blah..pastu aku terpikir2 gak, eh, nada aku tu cam marah ke? eh, maktam ingat aku marah ke?..sepanjang jln aku drve, dok teringat la, walau sebaris ayat pendek, aku ttp fikir, ayt tu laser ke?..xpe, tunggu esok, budak tu nak ngadu lagi x, kalau x maknanya dia ingat aku marah, tp kalau ye, mmg lah x makan saman..nama pun budak2..mereng la aku kalau ngan budak2 pun nak sentap, kan??lawak ada, kesian pun ada..sebab aku x senyum time aku ckp tu..
Sunday, April 17, 2011
Renungkan wahai suami..part II
SUAMI : KETIKA ISTERIMU MENANGIS, GENGGAMLAH ERAT TANGANNYA
Jika isteri menangis dihadapanmu…. “hargai lah ia sblm terlewat…” Jika seorang isteri menangis dihadapanmu, itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi… Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.. Jika k...au membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya! Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah! Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu. Dia akan menurunkan rasa EGOnya. Wahai suami2, jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian. Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam … Wahai suami2, jika seorang isteri menangis keranamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya. Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ? Apakah keistimewaan perempuan ini ? ” Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat.. TUTUR katanya merupakan KEBENARAN.. SENYUMAN’nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. . PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya.. Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa.. Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. .. Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. . Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN.. Dia begitu sedih melihat KEMATIAN.. TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN. Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal… Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia”… Sebarkan ini ke SELURUH ISTERI2 yg soleha dan SUAMI2 yang kamu kenal agar mereka tidak lupa bahwa ISTERI mrk begitu berHARGA… Dan sangat berHARGA.
Jika isteri menangis dihadapanmu…. “hargai lah ia sblm terlewat…” Jika seorang isteri menangis dihadapanmu, itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi… Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.. Jika k...au membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya! Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah! Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu. Dia akan menurunkan rasa EGOnya. Wahai suami2, jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian. Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam … Wahai suami2, jika seorang isteri menangis keranamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya. Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ? Apakah keistimewaan perempuan ini ? ” Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat.. TUTUR katanya merupakan KEBENARAN.. SENYUMAN’nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. . PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya.. Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa.. Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. .. Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. . Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN.. Dia begitu sedih melihat KEMATIAN.. TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN. Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal… Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia”… Sebarkan ini ke SELURUH ISTERI2 yg soleha dan SUAMI2 yang kamu kenal agar mereka tidak lupa bahwa ISTERI mrk begitu berHARGA… Dan sangat berHARGA.
Renungkan wahai suami..
Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...." Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan ...tadi..basuh jap... susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...chec k bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah... tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle... baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle... ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle... Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...."..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..." masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni... nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. .. bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang... la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle.. dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lu pa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar.. ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ... ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams... aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting.. ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,. ..mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."...selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah.... So?....apa yang peliknya..?? Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu... Hantarkan ke 5 WANITA yang anda rasa hebat...pasti anda disayangi kerana memahami mereka...well, women understand women better... foward jugak kat lelaki-lelaki so mereka akan hargai emak, isteri, dan kawan 2 dengan lebih baik lagi... Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah istemewa dengan cara mereka sendiri... Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari...
sedey..sob..sob..
sedih betul sejak akhir2 ni..aku betul2 x sihat, bukan pura2 x sihat..dalam x sihat tu, aku kena duty time cuti, ganti member yg bcuti (melancong wei..xpe la, esok hari aku, ganti plak ek..)patutnya aku ambik mc je, tp byk keja yg menanti, 2 mggu lepas dah start batuk2, sakit tekak, tp ttp p keja,meeting x henti2, 1 mggu smpi 2,3 x, kena drive lak ke AS nun..letih tau..tp, gagahkan jugak..keadaan badan makin kritikal, batuk cam nak tkluaq anak tekak ni, tp ubat aku x p ambik, x larat nak p, panel nun di pekan SP (xjauh sgt, tp dh x larat ni, malas nak drve..)kenapa x ajak suami p? malas nak cakap lah..dia exam, xleh ganggu langsung..so, no komen..awat x makan ubat?ubat tu ada, spare kat umah tu, bila2 sakit, makan je, tp aku xmau mkn ubat sbb bila makan, aku jadi pening semacam je, cam lalok je..jd bila lalok, aku xleh concentrate wat keja, even keja umah skalipun..aku makan time nak tdoq je, jd bila tetiba tjaga tetengah malam anak nak susu ke, berat benar kepala bila nak bangun..mintak tolong husband pun, hem...susah la..ni kat ofis ni, mcm2 kena setelkan..dengan berurusan dgn maknosia yg maha cerewet ni..adoi..bagitau nak itu ini last minit, nak teketaq2, 'by today'...hadoi..celaka semua tu!!(ayat org yg sgt2 marah dah kecewa..)CELAKAAAAAA!!! badan aku letih, otak aku letih..aku nak rehat, tp tak boleh..selagi keja x selesai, rehat pun x guna, aku mesti akan fikirkan semua2 tu, yg still pending tu..so? kena teruskan kerja tanpa bantuan org lain (x perlu harap orang yg x boleh diharap), buat sendiri slagi terdaya.kalau mintak bantuan orang lain, nanti depa bersungut,kita plak sakit hati, x kira yg suka ungkit mengungkit lagi..wahai badan, cepatlah kau sihat..aku xmau sakit lama2..aku x mau menyusahkan orang sekeliling aku..tqvm utk smua staf aku yg banyak membantu..memahami situasi aku..thanx..dah lah, nak sambung buat keja..daaaa..
Subscribe to:
Posts (Atom)